Affiliate marketingas – kas tai?

Pastaruoju metu vis dažniau ir dažniau girdimas žodis affiliate marketingas. Labai daug žmonių nelabai supranta, kas tai yra, o viskas, kas nesuprantama dažniausiai yra baisu ir nepriimtina… Tie, kurie truputį supranta apie šią rinkodaros sritį, niekam nesidalina, nes mano, kad jiems konkurentų nereikia. Dėl tokių dviejų požiūrių sankirtos, Lietuva ir toliau ignoruoja jau apie 10 metų veikiančią rinkodaros schemą, kai produkto ar paslaugos tiekėjas dalinasi savo pelnu su reklamuotoju už pasiektą konkretų rezultatą.

Šiame straipsnyje norėtume papasakoti apie affiliate marketingo kertinius akmenis ir parodyti, kad šis būdas gali būti pelningas nedidelių apimčių interneto puslapiams ir jas valdantiems verslininkams.

Aff-imgAffiliate_marketingAffiliate-network-31

Žodis “Affiliate” turi kelias reikšmes. Viena jų – įsūnijimas (skiriasi nuo Adoption), reiškiantis priglaudimą. Taip pat viena iš reikšmių yra priėmimas į narius, prijungimas. Arčiausia reikšmė yra priėmimas į narius, kadangi Affiliate marketingas remiasi patikimu narių tinklu, kurie reklamuoja tam tikrą produktą ar paslaugą ir dalinasi pelnus už įvykdytus pirkimus. Lietuvoje tai visiškai naujas terminas, tad lietuviško termino dar neturi. Reiktų pasiūlyti “Prijungiamoji rinkodara” arba “Narystės rinkodara”, bet geriau tai palikime kalbos ir marketingo žinovams. Šiuo metu pasitaiko kitas pavadinimas – “Partnerystės programa”, kuri kartais sukelia daugiau nepatogumų ir nesusipratimų, nes neaišku, ar įmonė ieško partnerių platinti produkcijai, ar partnerių vystant verslą ir plečiant į kitas rinkas, ar partnerių tinklo, kurie reklamuotų produktus ir norėtų dalintis pelnu. Bet kuriuo atveju siekiama to paties – minimaliausiomis išlaidomis padidinti parduodamų prekių ar paslaugų pelnus.

Affiliate rinkodara atsirado 1994 metais. Prie jos atsiradimo prisidėjo JAV kompanija CDnow.com. 1996 metais Amazon.com paleido savo partnerystės programą (associate program), kuri taip vadinasi iki šiol. Tai galime vadinti partnerystės programų pradžia. Taigi birželį sukanka 15 metų, kai visiems perkantiems knygas internetu buvo pasiūlyta patiems pareklamuoti Amazon.com knygas ir jas sėkmingai pardavus gauti iki 5 procentų nuo knygos vertės. Amazon.com tikrai buvo ne pirmieji, tačiau tikrai žymiausieji pardavėjai, pasiūlę užsidirbti ne tik dideliems reklamos tinklams, bet ir paprastam eiliniam vartotojui, turinčiam savo puslapį, kuriame galėtų patalpinti reklaminę antraštę (banerį) vedantį į kažkurias knygas.

Affiliate programų tipai

Partnerystės programos veikia  paprastai. Puslapio savininkas registruojasi affiliate programos nariu ir tampa vienu iš didelio reklamuotojų tinklo nariu. Užsiregistravusiam vartotojui priskiriamas unikalus žymuo – kodas, pagal kurį sistema atpažįsta iš kur atsiranda pirkimai. Partnerystės programų funkcionalumas yra tam tikrų nuorodų sugeneravimas, kurios būtų unikalios ir priklausytų tik konkrečiam vartotojui. Tokiu būdu vartotojas viską reklamuoja tokio pavyzdžio nuoroda:

www.produktas.lt/partnerio-id=unikalus_kodas

Unikalus_kodas yra skaitmenys arba raidės. Ant šios nuorodos paspaudęs pirkėjas gauna “sausainuką” (cookie), kurio tikslas – atsiminti vartotojo kompiuterį kurį laiką, kad ir ateityje daromus pirkimus būtų galima priskirti šios nuorodos savininkui. “Sausainukais” dabar paremta labai daug interneto paslaugų. Tai galite suprasti pasižiūrėję savo naršyklių “Sausainukų” nustatymo skiltis. Tai ne virusai ir ne asmeninius duomenis vagiančios programos, todėl jų bijoti ar vengti nereikia.

Kai pirkimas užfiksuojamas, partnerystės programa iš karto paskaičiuoja affiliato uždarbį pagal esamą sandorį. Uždarbio dydis priklauso nuo sąlygų ir affiliate programos tipo. Kokie gi tie tipai?
1. Komisinių nuo pelno dalybos – Share Revenue. Šis būdas itin mėgstamas ilgalaikius santykius ir bendradarbiavimą vertinančių verslininkų, kadangi kartą atvestas klientas uždarbį generuoja visą gyvenimą. Aišku, perkant smulkias prekes tai nėra dideli pinigai, tačiau žaidžiant pokerį, užsisakinėjant vis naujas ir naujas serverių talpinimo paslaugas ar atnaujinant narystę už kokią nors mokamą informaciją gali susikaupti tikrai nemenkos sumos, ypač jei nieko daugiau nebereikia daryti dėl tokio kliento. Komisinių procentas gali būti nuo poros procentų iki 60-70 priklausomai nuo rinkos, ir sandorio detalių.
2. Pirkimo užmokestis – Cost Per Acquisition (CPA). Tai vienkartinis mokesti už atvesto kliento mokumą ir išpildymą tam tikro finansinio sandorio. Pavyzdžiui affiliatas atveda klientą, kuris užsiregistruoja ir apmoka paslaugą. Tuo pat metu affiliatui už klientui sumokama sutarta vienkartinė suma. Nepriklausomai nuo to, kiek klientas paslaugų užsakys ateityje, suma nekinta, nesikaupia, nedidėja. Vieni iš didžiausių CPA – Forex programų rinkoje. Už atvestą mokų klientą (kuris persiveda iš savo sąskaitos į Forex sąskaitą pinigų ir suprekiauja tam tikrą minimalią apyvartą) šioje rinkoje atseikėjama 300-500 JAV dolerių (720-1200 litų). Tai tikrai nemaži pinigai.
3. Maišytas – CPA + pelno dalybos. Šis būdas taikomas gana retai norint motyvuoti savo affiliatus labiau. Už atvestą mokų klientą yra sumokamas vienkartinis mokestis, tačiau jei jis ateityje pirks papildomai paslaugų ar prekių, nuo jų “byrės” komisiniai. Toks apmokėjimas gana dažnas internetinių azartinių lošimų rinkoje, kuri yra viena iš didžiausių ir pelningiausių pasaulyje.

CPA būdas dar dažnai yra painiojamas su Referral – nukreiptu klientu. Pavyzdžiui atvedus į tam tikrą paslaugą draugą (per specialią nuorodą) yra sumokamas mokestis už tą atvestąjį žmogų, aišku, jei jis yra mokus. Tai dažnas būdas internetinio pokerio rinkoje. Tiesa, kartais pinigų gauna abu, tačiau daugiau – žmogus, kuris kviečia savo draugus. Visa tai daroma siekiant didinti motyvaciją ir norą papildomai užsidirbti. Skirtumas nuo paprasto affiliato yra tas, kad dažniausiai atsiskaitoma ne per mokėjimo sistemą, bet tiesiog papildoma virtuali sąskaita, nustatant papildomus apribojimus tų pinigų išsigryninimui.

Affiliate programų yra ir daugiau, tačiau jos yra gana retos. Prie affiliate programų tipo priskiriamos ir tradiciškesnės reklamos galimybės Cost Per Click (CPC) bei Cost Per Mile (CPM) – mokestis už 1000.

Affiliate marketingas gali būti vykdomas ne vien tik internete. Visas funkcionalumas įmanomas gana panašus ir be interneto, jei unikalus kodas gali būti įvedamas rankomis registravimosi paslaugai gauti metu. Toks bonuso kodas paprastai yra dalinamas įvairių akcijų metu (nereikia maišyti su unikaliais kodais grupinių apsipirkimų rinkoje, kurie skirti kad būtų galima identifikuoti klientus) ir paprastai suteikia tam tikrą nuolaidą. Čia turime ir lietuviškų pavyzdžių. Pavyzdžiui hostingo paslaugas teikianti bendrovė vieno renginio metu dalino skrajutes su specialiais bonuso kodais, su kuriais buvo suteikiama labai didelė nuolaida serverių pirkimo paslaugoms. Atskiru susitarimu su pačiu paslaugos tiekėju, tokius bonusų kodus gali dalinti bet kas ir bet kur, bes suvedęs kodą žmogus ne tik gauna žadėtą nuolaidą, bet ir tampa šios akcijos organizatoriaus (affiliato) klientu, už kurį jam vėliau byrės komisiniai. Taigi, vienkartinė investicija nuolaidai (neaišku, kiek žmonių ja pasinaudos iš tikrųjų) vėliau atsipirks su kaupu.

Čia jau prasideda affiliate marketingo strategija, kuriai reiktų dedikuoti atskirą straipsnį ar net keletą.

Kas gali užsiimti affiliate marketingu?

Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad norint pinigus uždirbti iš interneto reikia turėti daug resursų ir investicijų. Tai yra netiesa, kadangi affiliate marketingas didžiaja dalimi remiasi internetiniu turiniu ir antrosios kartos žiniatinklio (Web 2.0) teikiamomis galimybėmis. Viskas, ko reikia pradėti yra nemažai draugų Facebooko tinkle, kur galima parašyti “Ar kam nors reikia pigaus hostingo su 20 procentų nuolaida?” ir pridėti savo affiliate nuorodą. Jei kažkam iš draugų reikės serverių talpinimo paslaugos, ir jis užsisakys paspaudęs tą nuorodą – skelbusysis jau gaus nuo jo užsakytų paslaugų procentą.

Norint pradėti naudotis partnerystės programų teikiamomis paslaugomis nereikia net turėti savo nemokamo tinklaraščio. Beje, tinklaraščiai naudojami reklamai jau seniai, nes juos galima kurti nemokamai, be to tinkamai dirbant su SEO, galima gauti šiek tiek lankytojų, kurie ir generuos nedidelius pardavimus, reiškia ir uždarbį.

SEO supratimas affiliate versle yra būtinas, nes nuo paprastos rekomendacijos dėl hostingo iki brukalų (spam) yra tik vienas mažytis žingsnelis. Visiems aišku, kad spamerių niekas nemėgsta, tuo tarpu rimtus blogus ar puslapius, į kuriuos patenkama per Google, žmonės skaito. “Turinys yra karalius”, – sako Google vadovai, ir jie yra visiškai teisūs.

Affiliate marketingu iš esmės gali užsiimti bet kuris raštingas žmogus, šiek tiek išmanantis SEO, interneto marketingą, bei tūnantis socialiniuose tinkluose bei forumuose. Ar jūs toks žmogus? Je ne, tai tokiu labai paprasta tapti. Jei jūs toks, tai kodėl iki šiol nieko nedarote? 😉 Laiko investicijos mažos, o atsipirkimas – labai netikėtas ir neblogas. Tiesa, pinigus gauti iš affiliate sistemų Lietuvoje reikia būti šiokiu tokiu legaliu verslininku, kadangi būtina tinkamai apiforminti pajamas ir mokesčius. Gaunant pajamas iš užsienio irgi reikia deklaruoti ir susimokėti valstybei. Aišku, kažkas labai mėgsta riziką ir lieka “šešėlyje”…

Lietuvoje vis dar trūksta informacijos apie partnerystės programas ir jų teikiamus privalumus, bei pasitaikančius trūkumus, galbūt dėl to affiliate programų yra tiek mažai.

Kelios lietuviškos affiliate programos:

GoCrazy.lt renginiai
Vulcan.lt rūbai
Hostex.lt hostingo paslaugos
PazintysXXX.lt pažinčių svetainė
Azon.lt per TradeDoubler.lt sistemą

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.