Category Archives: Socialiniai tinklai

Diskusija: Draugas.lt – NE socialinis tinklas, o pažinčių portalas

Neseniai vienas komentatorius pastebėjo, kad nelaikau Draugas.lt socialiniu tinklu. Jam pažadėjau plačiau padiskutuoti šia tema ir paaiškinti, kodėl 4-tas pagal lankomumą portalas Lietuvoje (audience.lt duomenys už 2009-jų gruodį) nenusipelno garbingo socialinio tinklo statuso. Tiesa, antras pagal dydį portalas Lietuvoje One.lt iš bendravimo portalo į socialinį tinklą pavirto tik sausio viduryje, tad nereiktų čia labai stebėtis. Didžiuliai internetiniai dariniai keičiasi pamažu, jie turi gan atsparią odą besikeičiančioms tendencijoms ir vartotojų nuotaikoms jų atžvilgiu, dažnai vadovaujasi taisykle „šunys loja, o karavanas toliau žingsniuoja..“. Ne išimtis ir Draugas.lt, kuris gal net nelabai nori keisti savo statuso į socialinį tinklą. Pasvarstykime, kas yra socialinis tinklas, kokios yra jo pagrindinės savybės ir prioritetai, bei palyginkime tai, ką turi Draugas.lt. Pagrindinis socialinio tinklo atributas – viešas bendravimas tam tikruose ratuose, apjungimas žmonių pagal tam tikrus interesus, asmeninius santykius (network). Deja Draugas.lt, kaip pažinčių portalas, akcentuoja uždarą asmeninį bendravimą tarp 2 žmonių privačių žinučių pagalba. Gero elgesio…

Read More »

Lietuvos Web 2.0: socialiniai tinklai

Socialinis tinklas yra labai plataus spektro vartotojo generuojamos informacijos kaupinys. Jame sutelpa ir mikro-tinklaraščio, paprasto tinklaraščio, nuotraukų ir video talpyklų, el. pašto, forumų, pomėgių virtualių bendruomenių ir dar daug kitų funkcijų. Kokie lietuviški bendravimo portalai gali būti vadinami socialiniais tinklais? Prieš išvardinant juos mano pradėtu stiliumi, būtina dar šiek tiek paaiškinti, kas yra socialinis tinklas ir kuo jis skiriasi nuo pažinčių portalo, kurie Lietuvoje yra labai populiarūs. Socialiniame tinkle pagrindinė informacija yra vartotojo veiksmai – ką parašė, kokia jo nuotaika, su kuo pradėjo draugauti, kokią nuotrauką įkėlė, prie kokios bendruomenės prisijungė, ką pakomentavo ir t.t. Socialinis tinklas turi tikslą būtent per veiksmus atskleisti vartotojo aktyvumą ir socialumą. Veiksmai yra vieši, nebent vartotojas nustato privatumo lygius (rodyti visiems, draugams ar tik sau). Pažinčių svetainėje pagrindinė informacija yra vartotojo anketa – kelios nuotraukos, asmenybės aprašymas, video prisistatymas ir t.t. Čia pagrindinis tikslas yra asmeninis susirašinėjimas tarp žmonių tik jiems žinomomis temomis. Nepaisant…

Read More »

Lietuvos Web 2.0: Diskusijų Forumai

Už visą socialinių tinklų atsiradimą ir vystymąsi turėtume būti dėkingi forumams, kurie pirmieji iškėlė asmenines anketas ir veiksmų statistiką. Jie labai panašūs, bet kartu ir skirtingi savo paskirtimi. Socialiniuose tinkluose visa ko ašis yra asmeninis profilis (anketa), kurioje surenkama informacija apie vartotoją. Forumuose pagrindas yra diskusijų temų kategorijos ir sub-kategorijos, kuriose registruoti vartotojai pradeda temas ir jose pateikia savo pamąstymus, įžvalgas, klausimus ir pan. Socialiniuose tinkluose svarbiausia informacija yra veiksmų eiliškumas pagal laiką surinktas į vieną eilę (log). Forumuose svarbiau paskutiniai kažkurio iš vartotojų pasisakymai, nors asmeninėse anketose taip pat galima rasti tokį veiksmų iššrašą. Socialinis tinklas dažnai surenka vartotojo veiksmus iš kitų informacijos šaltinių, tuo tarpu forume informacija kuriama vietoje ir į išorę neišeina. Galima dar surasti keletą skirtumų, tačiau šio straipsnio tikslas yra surinkti BENDRINIUS didžiausius ir populiariausius lietuviškus forumus. Ieškodamas jų susidūriau su nedidele problema (tiksliau – dilema) – kaip teisingai įvertinti forumą? Ar labai daug  registruotų…

Read More »

Lietuvos Web 2.0: mikro-tinklaraščiai

Mikro-tinklaraščiai (micro-blogging) per pastaruosius metus pakeitė nemažai žmonių gyvenimus ir likimus. Žvaigždės tapo dar žvaigždiškesnėmis, nes gavo unikalią galimybę bendrauti su savo gerbėjais. Verslas gavo puikų nemokamą įrankį klientų aptarnavimui. Marketingo specialistai – būdą pasiekti nuomonės formuotojus (lead), narcizai – neribotas erdves savęs demonstravimui… Tam didžiausią įtaką turėjo ir tebeturi trečias pagal dydį socialinis tinklas pasaulyje – Twitter. Mikro-tinklaraščio (nevadinsiu micro-blogingu, nes tai netaisyklingai lietuviškai) pagrindinis principas – sutalpinti savo žinutę į ribotą kiekį ženklų. Populiariausias kiekis – 140 ženklų. Tai yra tiek, kiek seniau buvo galima parašyti SMS žinutėje, todėl natūralu, kad mikro-tinklaraščiai yra labai plačiai vartojami mobiliuosiuose įtaisuose (tarp jų ir telefonuose). Mikro-tinklaraštis pateikia tik įvadą į informaciją su nuoroda į pilnus šaltinius. Nenuostabu, kad dižioji dalis turinio yra ne vien tik žmogaus nuotaikų kaitos atspindys, ginčai su kitais žmonėmis, bet ir įdomaus turinio pristatymas. Kai kurie web 2.0 ekspertai mikro-tinklaraščius laiko ir socialinių nuorodų įrankiais. Lietuvoje mikro-tinklaraščiai…

Read More »

Lietuvos Web 2.0: žymėjimo katalogai (socialinės nuorodos)

Nuorodomis į įvairius įdomus straipsnius, puslapius, vaizdinę informaciją tiesiog būtina dalintis. Toks jau tas esminis antrosios kartos žiniatinklio (web 2.0) principas – viešas dalinimasis savo surasta ar/ir parengta informacija. Pasižiūrėkime, kokia informacija vyrauja didžiausiuose pasauliniuose socialiniuose tinkluose. Nuorodos, nuorodos ir dar nuorodų… Vienos jų turi kažkokius trumpus pristatymus, kitos – tiesiog „ištraukia“ pirmuosius žodžius iš puslapio. Jei turėsime vien tik nuorodų katalogą, uriame vartotojai siūlo savo puslapius, kodėl jo pavadinimas yra „žymėjimo katalogas“ arba „socialinių nuorodų katalogas“ (dar nėra prigijęs vieningas vertimas iš angliško social bookmarking)? Todėl, kad yra pora esminių socialinių šių nuorodų aspektų: Nuorodos rodomos pagal tam tikras balsavimo (rating) sistemas; Vienu mygtuko paspaudimu nuorodas galima išsisaugoti savo anketoje ir tuo pačiu pademonstruoti anketą sekančių narių tinklui (network). Taigi reitingavimas ir platinimas atskiria socialinių nuorodas nuo paprasto nuorodų katalogo, kurio tikslas – pagal tam tikras kategorijas surūšiuoti interneto puslapius. Socialinių nuorodų katalogo tikslas – pagal tam tikras kategorijas…

Read More »

Lietuviški pokerio resursai internete

Esu didelis pokerio entuziastas (ne žaidėjas!), todėl man svarbiausia stebėti, kas vyksta internete ir įvairiuose socialiniuose tinkluose. Kokį kokybišką turinį generuoja Lietuvos pokerio žaidėjai? Pabandysiu trumpai apžvelgti lietuviškus pokerio resursus. Iš karto pasakau, kad pokerio nežaidžiu, žaisti neskatinu, bet žaidžiančiųjų nesmerkiu. Pokeris yra išmanusis žaidimas, todėl jis negali būti priskiriamas prie azartinių lošimų. Tam naudojamas specialus terminas “sportinis pokeris”, kuriuo norima atskirti profesionaliai žaidžiamus turnyrus, nuo azartinių lošimo realiame ar interneto kazino (žaidėjas prieš kazino, kai kazino visada laimi santykiu 60%/40% ar panašiai). Kai kurių svetainių legalumas irgi nėra mano reikalas, nes esu įsitikinęs, kad Lietuvos valdžia leidusi reklamuoti pokerį pritrauktų nemažai investicijų iš užsienio kompanijų ir Lietuvoje būtų surenkama daugiau mokesčių, taigi prisidėtų prie išsivadavimo iš krizės. Pradėkime nuo socialinių tinklų. Yra žaidėjams skirtas socialinis tinklas MOOB, kuris turi ir lietuvių kalbos sąsają, tačiau šiame latviškame socialiniame tinkle lietuviai pokerio žaidėjai ne itin aktyvūs. Deja, daugiau socialinių tinklų, kurie…

Read More »

Lietuvos Web 2.0: video portalai

Geriau vieną kartą pažiūrėti, negu perskaityti apie tai 100 puslapių… Su šia mintimi sutiks didžioji dauguma internetu aktyviai besinaudojančių žmonių. Vaizdo medžiaga yra vienas iš geriausių būdų trumpai perteikti kuo daugiau informacijos, nesvarbu ar tai būtų pamokymai kaip užsirišti kaklaraištį, vaizdo klipas apie tam tikras paslaugas, asmeninis video blogas (vlogas) ar muzikinis vaizdo klipas. Vaizdo medžiaga yra nuostabus būdas parodyti kiekvieno iš mūsų gyvenimo nuotrupas, įspūdžius, pasiekimus. Turbūt manote, kad šia tema diskutuoti neverta, nes pasaulyje yra vienas vardas – YouTube. Deja, yra ir kitų vardų, nors Youtubas ir laikomas vaizdo medžiagos platinimo karaliumi. Vienintelė tokio dydžio portalų problema yra navigacija pagal video kalbas. Jei norite matyti video iš Lietuvos, susidursite su nemažai problemų. Beje, YouTube naudojamas marketinginiais tikslais, todėl kai kuriems vaizdeliams pavadinimai duodami visiškai ne apie tai, kas juose vaizduojama. Taip jie atsiranda paieškos rezultatuose ir yra visiškai nesusiję su ieškomais raktažodžiais savo turiniu. Jei ieškome bendrinių terminų,…

Read More »

Lietuvos Web 2.0: asmeninės kūrybos portalai

Rašytoju laikomas tas žmogus, kuris be Dievo dovanos valdyti plunksną ir savo užmojo mintimis keisti pasaulį, savo kūrinius išspausdina viešai knygose, laikraščiuose, žurnaluose. O kaip publikavimas internete? Jei žmogus publikuoja savo kūrybą virtualiai, ir padaro ją prieinamesnę nei 1000 egzempliorių savo lėšomis išleista poezijos knygutę, ar jis gali būti vadinamas poetu ar rašytoju? Tikriausiai gali, tik kitas klausimas, ar jo kūryba turi kokią meninę, o tuo labiau išliekamąją vertę?.. Nesu literatūros kritikas, ir nesiimsiu vertinti kitų raštų kokybės, bet pabandysiu apžvelgti lietuvos „internetinių“ poetų, dramaturgų, rašytojų, eseistų ir kitokio plauko rašto meno atstovų pamėgtus asmeninės kūrybos portalus. Paradoksas, bet pirmiausia internete pasirodė ir ilgiausiai išliko mano asmeninės poezijos nuotrupos, negu straipsniai apie technologijas. Tai buvo lietuviško antros kartos žiniatinklio (web 2.0) pradžia, nes 1997 metais asmeninių dienoraščių (šie davė pradžią dabartiniams tinklaraščiams-blogams) dar nebuvo. Tuomet vienas iš populiariausių lietuviškų puslapių buvo el. žurnalas Vartiklis, kurį 1996 metais pradėjo Lietuvos interneto…

Read More »

Lietuvos Web 2.0: Blogai (tinklaraščiai)

Viena populiariausių asmeninio požiūrio į bet kokį įvykį ar gyvenimo objektą išraiška yra asmeninis blogas. Tai savotiška diskusijos forma, kai autorius labia aiškiai gali diskusiją moderuoti (deja, forumuose tai gali daryti tik moderatoriai, o ne temų autoriai). Blogo formatu pateikiama nemažai skirtingos asmenine patirtimi paremtos informacijos – naujienos, įvykių analizės, nusiskundimai, komentarai, literatūrinės kūrybos formos, kreipimaisi ir t.t. Neturiu tikslo aiškinti, kas yra blogas (kiti naudojami lietuviški ir nevisai pavadinimai: tinklaraštis, dienoraštis, weblogas, žurnalas) ir kaip jį vesti. Mano tikslas yra surinkti kiek galima išsamesnį Lietuvos web 2.0 resursų katalogą. Jame turėtų būti aprašyti įrankiai tam tikros rūšies informacijai kurti ir platinti. Tokie įrankiai blogams rašyti (vadinkime lietuviškai – blogoferma) gali būti kelių rūšių: Profesionalūs – sukurti žmonių išmanančių, dizainą ir programavimą, dažniausiai turintys savo vardą – domainą. Taip pat kompanijų blogai kaip firminio puslapio dalis. Nemokami blogoferminiai – įvairiose blogofermose (tiek lietuviškose, tiek pasaulinėse) kuriami asmeninio pobūdžio blogai. Dažniausiai…

Read More »

Blogas.lt vartotojų statistika – tinklaraščių tyrimas

Login 2009 konferencijos vienas iš pranešimų buvo apie blogus rašančiuosius. Didžiausia Lietuvoje web 2.0 kalvė – nemokamų tinklaraščių tarnyba Blogas.lt pristatė savo vartotojų tyrimą. Kaip jau įprasta buvo ir dar kartą keltas klausimas, kiek Lietuvos tinklaraštininkas gali uždirbti. Jei didžioji dauguma apie konkrečius pinigus tik numykia, Justinas Beinorius Cafe Blogo vienas iš autorių buvo konkretesnis – 225 lituus per mėnesį. Taigi, norint normaliai uždirbti reikia turėti bent 10 tinklaraščių, o per dieną parašyti reiktų bent po 8 kokybiškus įrašus. Geras įrašas parašomas per 1-3 valandas neskaičiuojant informacijos paieškai sugaištamo laiko, taigi, blogeriui tektų „arti“ dieną-naktį, kad uždirbtų. Konkretesnių uždarbio metodų nebuvo paliesta, nors būdų tikrai yra. Pateikiame Blogas.lt vartotojų tyrimą parodytą Šarūno Girdėno ir Justino Beinoriaus prezentacijoje „98%“.

Read More »