Diskusija: Draugas.lt – NE socialinis tinklas, o pažinčių portalas

draugas.lt-logoNeseniai vienas komentatorius pastebėjo, kad nelaikau Draugas.lt socialiniu tinklu. Jam pažadėjau plačiau padiskutuoti šia tema ir paaiškinti, kodėl 4-tas pagal lankomumą portalas Lietuvoje (audience.lt duomenys už 2009-jų gruodį) nenusipelno garbingo socialinio tinklo statuso.

Tiesa, antras pagal dydį portalas Lietuvoje One.lt iš bendravimo portalo į socialinį tinklą pavirto tik sausio viduryje, tad nereiktų čia labai stebėtis. Didžiuliai internetiniai dariniai keičiasi pamažu, jie turi gan atsparią odą besikeičiančioms tendencijoms ir vartotojų nuotaikoms jų atžvilgiu, dažnai vadovaujasi taisykle „šunys loja, o karavanas toliau žingsniuoja..“. Ne išimtis ir Draugas.lt, kuris gal net nelabai nori keisti savo statuso į socialinį tinklą.

Pasvarstykime, kas yra socialinis tinklas, kokios yra jo pagrindinės savybės ir prioritetai, bei palyginkime tai, ką turi Draugas.lt.

Pagrindinis socialinio tinklo atributas – viešas bendravimas tam tikruose ratuose, apjungimas žmonių pagal tam tikrus interesus, asmeninius santykius (network). Deja Draugas.lt, kaip pažinčių portalas, akcentuoja uždarą asmeninį bendravimą tarp 2 žmonių privačių žinučių pagalba. Gero elgesio pažinčių svetainėse tonu yra laikoma tai, kad vartotojas nedaro copy-paste vieno ir to pačio laiško visiems pagal tam tikrus kriterijus surastiems dalyviams. Socialiniame tinkle toks turinys yra toleruojamas labiausiai, nes įrankiai leidžia tą pačią žinutę iš karto siųsti visiems tam tikro rato žmonėms.

social-network-mediaKitas labai svarbus socialinio tinklo bruožas – asmens veiklos ataskaita (action log), kuri tam tikram ratui žmonių parodo, ką vienas ar kitas asmuo veikia socialiniame tinkle – įkelia nuotraukas, komentuoja kažkieno straipsnį, dalyvauja tam tikrame žaidime ar apklausoje, netgi „mėgsta“ ar kaip tai pavadino One.lt – „užskaito“ kitų įdėtą nuorodą, komentarą, video ir t.t. taip išreikšdamas savo asmeninį požiūrį. Liaudiškai kalbant, viename socialinio tinklo gale pirstelėjai – visi iš karto apie tai sužinojo ir pradėjo aptarinėti. Tai mėgstamiausias kaimo bobučių užsiėmimas, kuris persikėlė į virtualiąją erdvę jaunimo tarpe. Draugas.lt tokios veiklos ataskaitos neturi. Yra tik skyrelis, kuriame išvardinti draugai. Be to tas skyrelis neakcentuojamas. O kas gi akcentuojama?

Pagrindinis pažinčių svetainės akcentas yra paieška tarp anketų. Jei socialiniame tinkle anketa yra gana skurdi, o ją pildyti nebūtina, pažinčių portale toks požiūris reikštų nenorą bendrauti. Kuo įmantriau ir paslaptingiau aprašyti pomėgiai, asmeninės savybės, įkelta intiguojančių nuotraukų, tuo didesnė tikimybė, kad tokios anketos savininkas susilauks nemažai laiškų. Pagal tam tikrus rakinius žodžius galima daryti gana tikslią paiešką ir tokiu būdu atsirinkti keletą įdomių anketų iš dešimčių tūkstančių vyrų/25 metų/Vilnius. Socialiniame tinkle tokia paieška nelabai akcentuojama. Taip pat atkreipkime dėmesį į vieną iš pažinčių svetainių uždarbio šaltinių – VIP anketos paslaugos už papildomą mokestį. Jei socialiniame tinkle toks VIP statusas garantuoja priėjimą prie daugiau įrankių ir paslaugų (pavyzdžiui, Klase.lt), tai pažinčių svetainėse tai pirmiausia yra anketos reklama paieškos rezultatuose, o tik paskui papildomos paslaugos. Kartais tokia reklama net išeina už puslapio ribų (pavyzdžiui kaip tai daro Delfi ir Klubas.lt pažinčių skyrelis).

Yra nemažai paslaugų ir įrankių, kurie būdingi socialiniams tinklams, bet kartu naudojami ir pažinčių portaluose. Pavyzdžiui, diskusijų forumas, bendraminčių grupės, tinklaraščiai, apklausos ir testai ir t.t. Socialiniame tinkle šios paslaugos yra natūralios ir laikomos savaime suprantamomis, nes tokia yra socialinio tinklo veikla – užtikrinti vartotojams galimybę laisvai išreikšti save. Pažinčių svetainės taip pat turi tokias paslaugas, tačiau jos yra labiau atskirtos ir laikomos PAPILDOMOMIS. Draugas.lt forumą, žaidimus, paštą ir skelbimus laiko po atskirais subdomenais, kad jie nesimaišytu su pagrindine portalo veikla – pažintimis. Taigi, Draugas.lt yra pažinčių portalas su socialiniam tinklui būdingais elementais.

Socialiniai tinklai yra išnaudojami marketinginiams tikslams. Juose knibžda vartotojų, kurie vadinasi ne vardu ar slapyvardžiu, o tam tikros paslaugos pavadinimo ar net konkrečiu prekės ženklu. Socialinio tinklo specifika leidžia tą daryti ir taip atstovauti savo proteguojamą veiklą, deja, pažinčių portalas yra ypač griežtas tokiems rinkodariniams eksperimentams. Ne kartą Draugas.lt esu gavęs laišką iš nepažįstamų žmonių (nekalbu apie etatinius reklamuotojus Renatą ir Luką), kurie siūlė kažkokias mistines prekes ir paslaugas. Neabejoju, kad jie greitai buvo paskųsti ir užblokuoti. Tai kitas pažinčių svetainėms būdingas bruožas – griežtesnis moderavimo lygis, nei socialiniuose tinkluose.

Yra dar keletas skirtumų, kurie yra nebe tokie žymūs, tačiau mano paminėti įrodo, kad Draugas.lt mano nuomonė NĖRA socialinis tinklas. Kam įdomi ta mano nuomonė? Paklausiau nuomonės Draugas.lt Rinkodaros ir plėtros vadovo Mindaugo Ramono apie buvimą/nebuvimą socialiniu tinklu:

Marius: Kokia yra pagrindinė Draugas.lt funkcija (Susipažinti, rašyti žinutes, bendrauti forume, žaisti žaidimus)?

Mindaugas: Kažkokios pagrindinės funkcijos išskirti nelabai galima. Visos esamos funkcijos (pažintys, forumai, žaidimai, neseniai paleista skelbimų lenta) yra skirta turiningam ir kokybiškam laisvalaikiui internete praleisti. Žinoma, viskas prasidėjo nuo pažinčiu funkcijos, ir ši sritis išlieka populiariausia tarp visų egzistuojančių vartotojų.

Marius: Ar galima laikyti Draugas.lt socialiniu tinklu? Kodėl?

Mindaugas: Galima, bet tik iš dalies. Socialiniuose tinkluose pagrindinė funkcija yra bendravimas tarp jau pažystamų žmonių, o Drauge pagrindinis akcentas – naujų pažinčių užmezgimas. Kadangi Drauge taip pat egzistuoja kai kurios socialiniams tinklams būdingos funkcijos (pvz. draugų sąrašai ir su jais susijusios funkcijos) galima teigti, kad Draugas iš dalies yra ir savotiškas soc. tinklas, galbut vienijantis nauju pažinčių ieškančius žmones. Nors, jei lyginti su kitais šimtaprocentiniais socialiniais tinklais (One, Frype, Facebook ir t.t.),Draugas vis gi išlieka pažinčių portalu su soc. tinklų elementais.

Marius: Ar planuojate artimiausiu metu vystyti funkcijas, kurios leidžia labiau atspindėti draugų veiksmus, nuotaikas ir t.t.? Turiu omenyje kažką panašaus, kaip One.lt srautas ar Frype.lt Plepys.

Mindaugas: Taip, tokie planai yra. Jau artimiausiu metu startuos kažkas panašaus į Srautą ar Plepį, t.y. rubrika, kur kiekvienas vartotojas savo profilyje galės skelbti savo mintis, nuotaikas, nuotraukas, nuorodas, komentuoti kitų vartotojų įkeltą turinį ir t.t. Taip pat planuojama sukurti vartotojų nuotaikų atvaizdavimo paslaugą, įdiegti galimybę vartotojams burtis į grupes pagal įvairiausius interesus ir t.t.

Marius: Ačiū, Mindaugai, už komentarą.

Kaip matome iš planų, Draugas.lt greitai taps pilnaverčiu socialiniu tinklu su konkrečia tematika – pažintys. Tai jokia naujovė, nes dabartiniai Lietuvos socialiniai tinkla turi tam tikrą tematiką. Klase.lt tematika – esami ir buvę bendraklasiai ir mokslo draugai, Pros.lt – kolegos ir profesionalai, One.lt – tiesiog bendravimas. Kai tai nutiks, drąsiai galėsime sakyti, kad Draugas.lt YRA šimtaprocentinis SOCIALINIS TINKLAS. Kol kas pasidžiaukime didžiausia pažinčių svetaine Lietuvoje, suvedusia ne vieną porą ir net šeimą (beje, mano taip pat ;))

4 thoughts on “Diskusija: Draugas.lt – NE socialinis tinklas, o pažinčių portalas”

  1. Aš manau, kad kas tai yra socialinis tinklas labiau priklauso nuo kiekvieno iš mūsų individualaus požiūrio. Aš iš esmės esu platesnės socialinio tinklo sąvokos šalininku. Todėl draugas.lt aš vadinčiau specializuotu socialiniu tinklu orientuotu į pažintis, todėl ir šiame tinkle esančios socialinės funkcijos yra orientuotos į susipažinimą, privatų bendravimą ar pan, nes tokia šio socialinio tinklo paskirtis.

    Ir aš nelabai sutinku, kad one.lt iki sausio nebuvo socialinis tinklas, nes faktas, kad žmonės vis dažniau one.lt iškeičia į facebook rodo, kad iš esmės žmogui abu šie tinklai atliko panašią funkciją, nes facebook jie renkasi kaip alternatyvą one.lt.

    Kitaip tariant aš linkęs manyti, kad kartais pagal žmonių veiksmus galime objektyviau įvertinti, ką galima vadinti tuo pačiu vardu, o ką ne.

  2. Pritariu, kad negalim kategoriškai priskirti vienai ar kitai rūšiai, tačiau reiktų pasižiūrėti, kurios pakraipos tokie ginčytini portalai yra. Primenu, kad mano tikslas – surinkti juos į vieną krūvą. Negaliu priskirti prie vienų ir prie kitų, ar padaryti atskirą kategoriją – „nežinomi dariniai“ 😉

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *