Lietuvos Web 2.0: socialiniai tinklai

Socialinis tinklas yra labai plataus spektro vartotojo generuojamos informacijos kaupinys. Jame sutelpa ir mikro-tinklaraščio, paprasto tinklaraščio, nuotraukų ir video talpyklų, el. pašto, forumų, pomėgių virtualių bendruomenių ir dar daug kitų funkcijų. Kokie lietuviški bendravimo portalai gali būti vadinami socialiniais tinklais?

Lietuvos socialiniai tinklai

Prieš išvardinant juos mano pradėtu stiliumi, būtina dar šiek tiek paaiškinti, kas yra socialinis tinklas ir kuo jis skiriasi nuo pažinčių portalo, kurie Lietuvoje yra labai populiarūs. Socialiniame tinkle pagrindinė informacija yra vartotojo veiksmai – ką parašė, kokia jo nuotaika, su kuo pradėjo draugauti, kokią nuotrauką įkėlė, prie kokios bendruomenės prisijungė, ką pakomentavo ir t.t. Socialinis tinklas turi tikslą būtent per veiksmus atskleisti vartotojo aktyvumą ir socialumą. Veiksmai yra vieši, nebent vartotojas nustato privatumo lygius (rodyti visiems, draugams ar tik sau). Pažinčių svetainėje pagrindinė informacija yra vartotojo anketa – kelios nuotraukos, asmenybės aprašymas, video prisistatymas ir t.t. Čia pagrindinis tikslas yra asmeninis susirašinėjimas tarp žmonių tik jiems žinomomis temomis. Nepaisant to pažinčių svetainės suteikia galimybę ir asmeninei saviraiškai – rašyti tinklaraštį, dalyvauti diskusijose, burtis į bendraminčių klubus. Pagal tai skirsčiau Lietuvos socialinius tinklus. Jei būčiau rašęs anksčiau, šiame straipsnyje vieno iš čia paminėtų socialinių tinklų nebūtų 😉

Taigi, ką turime Lietuvoje.

One.lt – jei ne sausio viduryje atsiradusi nauja funkcija, leidžianti rašyti asmenines žinutes ir stebėti draugų veiksmus, didžiausia Lietuvoje bendruomenė ir antras pagal lankomumą puslapis būtų minimas kaip pažinčių portalas. Dabar One.lt yra vienareikšmiškai didžiausias lietuviškas socialinis tinklas, tik labai daug paslaugų jame yra mokamos.

Frype.lt – dar visai neseniai buvęs didžiausias socialinis tinklas Frype.lt dabar turi taikstytis su antra vieta Lietuvoje (Latvijoje jiems sekasi geriau su portalu Draugiem.lv, kuris lenkia ir One.lv). Frype.lt be socialinių bendravimo funkcijų turi ir MySpace iškėlusią funkciją – muzikos grotuvą, kuriuo galima klausyti įvairiausių atlikėjų internetu. Tuo pačiu atlikėjai yra suinteresuoti kurti savo mini fan-klubus.

Klase.lt – klasiokams ir studijų draugams suburti skirtas socialinis tinklas yra trečias pagal dydį Lietuvoje. Čia esminė informacija sukasi aplink esamas ir buvusias klases, kurso grupes. Nepaisant klasės saitų, čia galima bendrauti ir su visiškai nesusijusiais žmonėmis tiesiogiai ar per Klubus – pagal pomėgius sukurtas vidines bendruomenes. Beje, čia yra ir galimybė susikurti savo bendrovės viešuosius puslapius (kaip Facebook Pages) skyrelyje „Svetainės“.

Junkis.lt – gana keistas socialinis tinklas, kuriame labai daug funkcijų, bet gana mažai dalyvių. Primena MySpace socialinį tinklą.

Pros.lt – profesinis socialinis tinklas, vienijantis įvairių sričių profesionalus – lietuviškoji LinkedIn kopija. Šis socialinis tinklas vis dar skinasi sau kelią, nes lietuviai profesionalai mieliau renkasi pasaulinį tinklą, negu vietinį, nors pastarajame yra ir įvairių specialybių grupės, forumai, darbo pasiūlymų skiltis, asmeninės žinutės ir t.t.

Zebra.lt GyvenimaiZebra.lt portalo dalis su socialiniams tinklams būdingomis funkcijos, bet liežuvis neapsiverčia šią sritį vadinti tikru socialiniu tinklu, nors turi ir mikro-tinklaraščių, tinklaraščių funkcijas, rodoma draugų veikla, suteikiama galimybė dalintis foto ir video informacija, dalyvauti įvairių pmėgių klubuose ir diskusijų forumuose. Kaip ir turėtų būti socialinis tinklas, bet tai yra tik dalis visos Zebra.lt bendruomenės, reiškia šio portalo pirminis tikslas yra informacija, o ne socialinis bendravimas tarp registruotų narių.

Tiek jau tų rimtų socialinių tinklų. Nenustebkite, kad tiek mažai, nes One.lt, Frype.lt ir Klase.lt yra tikri milžinai, kuriuose būti užsiregistravus turi būti visi Lietuvos internautai. Jei ką praleidau, tarkite žodį komentaruose. Užbėgu už akių kai kuriems siūlymams – Blake.lt, Vibe.lt yra mikro-tinklaraščiai (juos jau aprašiau); Pazintys.lt, Draugas.lt, Point.lt ir t.t. – pažinčių svetainės, kurias surinksiu artimiausioje ateityje.

7 thoughts on “Lietuvos Web 2.0: socialiniai tinklai”

  1. 1. One.lt
    2. Draugas.lt
    3. Klasė.lt
    4. Frype.lt
    5. Point.lt
    6. Pros.lt

    Štai toks yra Lietuvos socialinių tinklų topas pagal lankomumą. Draugas.lt nuo One atsilieka labai stipriai. Kita vertus visi likę tinklai ir tinkleliai nuo Draugo atsilieka ne ka mažiau ir konkuruoja siaurame pasiekiamumo diapazone. Kodėl autorius Frype mini kaip užimantį 2 vietą, tikra mįslė. O junkis.lt aplamai negalima pavadinti tinklu. Tiesiog kažkoks socialinis siūlelis. Iki tinklo reikia užaugti.

  2. Draugas.lt ir Point.lt – ne socialiniai tinklai, o pažinčių portalai 🙂 Aš į lankomumo duomenis nežiūrėjau, nes Klase.lt yra ne bendrinis, o teminis socialinis tinklas, kaip ir Pros.lt. Junkis.lt – socialinis tinklas technologiškai.

  3. Čia geras pavyzdys, kaip ant klaidingų prielaidų pamato pastatomas visas atseit rimtas blogposto statinys, kuris, nors atrodo oriai, neturi nei kruopelės vertės – nes gi prielaidos klaidingos.

    Kažkodėl blogo autorius nusprendė, kad socialinis tinklas yra svetainė, kuri turi news feedą (activity streamą, „srautą“, ir pan.). O jei tokio nėra, tai jau nebe socialinis tinklas, o pažinčių svetainė.

    Visiškas bullshit. Socialinį tinklą nuo pažinčių svetainės skiria ne autoriaus suminėti funkciniai požymiai, o pirmiausia tai, ar tinkle vartotojai daugiausiai bendrauja su žmonėmis, kuriuos pažinojo realiame gyvenime dar prieš prisijungdami prie tinklo, ar daugiausiai su tais, kuriuos „atrado“ ir susipažino pačiame tinkle. Tai akivaizdu vien šiek tiek pagalvojus, ką reiškia sąvokos „socialinis tinklas“ (social network) ir „pažinčių svetainė“.

    Pirmas masiškai išpopuliarėjęs socialinis tinklas buvo sukurtas JAV ir vadinosi Friendster.com. Jis iki šiol šiaip ne taip gyvuoja su 100m registruotų vartotojų, tik aktyvioji jo vartotojų dauguma nebe JAV, o Pietryčių Azijos gyventojai.

    Po to užaugo MySpace.com, Hi5.com, Orkut.com, Vakarų Europoje šiokios tokios sėkmės susilaukė NetLog.com. Visi jie nuo pat pradžių buvo klasifikuojami kaip socialiniai tinklai – niekam nekilo pagundų juos painioti su pažinčių portalais, kaip match.com (irgi massively sėkmingas projektas, beje). Nei vienas iš minėtų socialinių tinklų pradžioje to gi „activity stream“ neturėjo.

    Activity stream’ą išpopuliarino Facebook’as, kuris jį įsivedė irgi toli gražu ne iš karto – pirmus trejetą savo veiklos metų tokios funkcijos nebuvo; po to ji palaipsniui gimė iš User Wall. Tada panašias į streamą funkcijas palaipsniui įsivedė ir kiti socialiniai tinklai. Tačiau tai nereiškia, kad anksčiau jie socialiniais tinklais nebuvo. Duh.

    Kas link dėl ONE – jų paleistas „srautas“ iš tiesų nėra naujas dalykas, o tiesiog stipriai išplėtota „vartotojo aktyvumo“ funkcija. Aktyvesni ONE vartotojai neleis sumeluoti – „vartotojo aktyvumo“ funkcija ONE tinkle buvo jau gal nuo 2007 metų. Tiesiog jie ją atnaujino, akivaizdžiai pasiimdami geriausias idėjas iš Facebook (kas nemanau kad yra kažkaip nenormalu – jei pažiūrėti į likusius didžiuosius tarptautinius socialinius tinklus, tai ir Friendster, ir MySpace, ir Google’ui priklausantis Orkut padarė tą patį – jų activity stream’ai nuo Facebook’o news feed’o iš esmės nebesiskiria niekuo) ir pervardino į „Srautą“. Here.

    Tai gerai, kad autorius viskuo domisi, bet prieš rašant visada verta kiek giliau pagalvoti apie tai, ką rašai. Nebent moka už rašymą tiek mažai, kad galvoti nėra kada, spėjam tik klavišais kaukšėti 🙂

  4. Atgalinis pranešimas: Nemokami darbo skelbimai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *