Į rankas papuolė gana įdomi knyga – Alan Hedges „Visa griaunantis testavimas“. Įdomi ji dėl kelių priežasčių, kurias norėčiau čia išvardinti. Knygų dažnai neskaitau, bet ši atkreipė mano dėmesį…
Įdomybė Nr. 1. Knygos forma. Visos knygos yra stačiakampio formos. Ši taip pat, tik puslapių kampai užapvalinti. Tai tarsi įrodymas, kad reklama – „aptakus reikalas“ ir turėtų būti vertinama gana individualiai arba atsižvelgiant į daugybę smulkmenų. Ne veltui knygą išvertė ir išleido reklamos agentūra Not Perfect. Viršelis – dvigubas su pienės pūkeliu. Tikrai taip, ji lengva savo svoriu, bet sunki savo mintimi apie reklamos tyrimus ir jų poveikį sėkmingoms/nesėkmingoms reklamos kampanijoms.
Įdomybė Nr. 2. Knygos versija. Reklama – dinamiška ir nenusakoma. Pirmasis knygos leidimas buvo išleistas 1974 metais Didžiojoje Britanijoje. Naujojo leidimo autoriams kilo itin rimta dilema – ar iš tikrųjų knygoje pateikiamos mintys yra vis dar aktualios. Juk 1974 metais karaliavo laikraščių reklama, o ne televizija, o internetas dar buvo tokioje stadijoje, kad tik asmenines žinutes tarp JAV universitetų galima buvo siuntinėti… Iš tikrųjų, įdomu tai, kad daugiau nei 20 metų senumo informacija išliko aktuali iki šių laikų, nes esminiai reklamos principai nepasikeitė.
Įdomybė Nr. 3. Teksto forma. Knyga parašyti unikaliu būdu. Tokį matau tik antrą kartą. Pirmą kartą kažką panašaus skaičiau dar mokykloje domėdamasis krišnaizmu, kai skaičiau garsiąją Bhagavadgitą. Knygoje pateikiami trijų suinteresuotų grupių tekstai, išskirti skirtingai. Pagrindinės, aišku, yra Alan Hedges mintys iš pirmojo knygos leidimo. Po jomis iš karto eina komentarai, kurie „pritempia“ mintis prie šiuolaikinių aktualijų, ir dar pateikiami lietuvių vertėjų ir reklamos profesionalų paaiškinimai. Tikrai unikali patirtis skaitant.
Įdomybė Nr. 4. Knygos auditorija. Esame pratę knygas apie reklamą matyti, kaip mokslo populiarinimo leidinius – suprantamas ir prieinamas plačiajai auditorijai, su įvairiais meniniais ir beletristiniais nukrypimais. Tai padaro knygas apie reklamą storais 400 puslapių foliantais, kuria galima į vagį primušti ir apie reklamą daug sužinoti.„Visa griaunantis testavimas“ yra mažytė knyga. Jei nebūtų komentarų, ji būtų dar per pusę mažesnė, nes autorius stengėsi nepilstyti iš tuščio į kiaurą, o pateikti tik esminę informaciją. Dėl tokios glaustos struktūros ir konkretizuotos leksikos, knyga plačiajai visuomenei yra visiškai neįdomi. Ji įdomi TIK reklamos specialistams ir norintiems tokiais tapti. Ji taip pat įdomi įmonių rinkodaros vadovams, kad jie suvoktų, ko reikalauti iš savo reklamos agentūrų. Ji įdomi studentams ir akademikams, ruošiantiems mokslinius darbus reklamos tyrimų metodologijos srityje. Lietuvoje tai labai nedaug žmonių…
Įdomybė Nr. 5. Temos siaurumas. Knygos apie reklamą būna apie reklamą apskritai su daug pavyzdžių. Ši knyga yra labai konkreti. Jos tikslas – nagrinėti ne pačios reklamos kūrimo technologijas, ne paaiškinti, kaip įdomiai ar nuobodžiai yra tiriamas reklamos poveikis, bet paaiškinti reklamos tyrimų veikimo aspektus, kurie leidžia geriau ir efektyviau atlikti tyrimus, bei juos panaudoti paleidžiant dideles reklamines kampanijas. Dėl šios priežasties ji yra įkandama tikrai ne visiems.
Lietuva – nedidelė rinka, kurioje nedaroma labai daug reklamos tyrimų, tad kai kuriais atvejais šioje knygoje išvardinti patarimai į kuriuos dalykus atkreipti dėmesį gali būti ne itin reikalingi. Retas užsakovas gali apmokėti visus reikalingus tyrimus, kurie padėtų užtikrinti sėkmingą reklamos kampaniją. Jei toks klientas atsiranda, ši knyga yra būtina.