Antrosios kartos žiniatinklio (Web 2.0) pagrindinis principas yra vartotojų dažniausiai nemokamai kuriamas turinys. Skiriasi tik turinio vertė ir jo įtaka lankytojams. Socialiniuose tinkluose turinio vertė yra gana nedidelė, tačiau kai kuriose srityse turinys gali būti itin naudingas galutiniam vartotojui ir verslui. Turbūt didžiausios vertės turinys yra patarimų portalai, kuriuose aiškinama kaip padaryti vieną ar kitą elementarų dalyką. Dar labai daug vertės duoda atsiliepimų puslapiai. Kuriuose lankytojai iš savo patirties aprašo tam tikrus daiktus ar paslaugas. Paskaičius teigiamus atsiliepimus apie tam tikrą produktą ar paslaugą, noras/poreikis pasinaudoti juo išauga, o reputacija potencialaus kliento akyse tik didėja. Tam labai svarbu užtikrinti kuo objektyvesnį įvertinimą. Pasaulis jau patyrė skandalą, kai viena iš didžiausių pasaulio el. komercijos įmonių mokėjo pinigus už vartotojų atsiliepimus (reviews).
Lietuvoje tokie produktai sunkiai skinasi kelią, nes turime unikalią problemą – „komentuotojų kultūrą“. Tai grupė žmonių sistemingai skleidžiančių neigiamą ir nihilistinę informaciją apie bet ką. Jiems svarbu rašyti ir tyčiotis iš bet ko, nesvarbu, ar gerai tai ar ne, pagrįsta, ar laužta iš piršto. Lietuviškas internetas aktyviai teršiamas tokio tipo informacija, tad norint sukurti verslui ir tinkančios informacijos terpę būtina įvesti moderavimus.
Džiugu, kad kai kurios įmonės neišsigąsta iššūkių ir bando surinkti objektyvius komentarus apie tam tikrus daiktus, paslaugas. Vieni iš jų sukūrė projektą Kritikai.lt, kuris dar bandomas (beta stadija) ir labai visuomenei neviešinamas. Visi norintys gali parašyti atsiliepimus-aprašymus apie keliones, viešbučius, knygas, filmus, laisvalaikio įstaigas ar net lankytinas vietas Lietuvoje ir užsienyje. Tokiu būdu lankytojui pateikiama galimybė apsispręsti, ar pasinaudoti aprašytaja paslauga ar ne.
Pakalbinau Kritikai.lt kūrėjus apie jų projektą.
Klausimas: Kiek žmonių dirba su Kritikai.lt? Kas jie tokie?
Atsakymas: Esame interneto projektų vystymo kompanija, dirbanti su e-komercija ir socialiniais tinklais, tad www.kritikai.lt yra investicinis projektas, tinkamai papildantis mūsų valdomų projektų krepšelį. Prie projekto dirba 3 žmonių komanda. Projekto vadovas Tadas Deksnys, projekto administratorius Viktoras Jakaitis ir programuotojas Kipras Mancevičius.
K: Kas sugalvojo/pasiskolino idėją, kad reikia leisti lankytojams patiems rašyti atsiliepimus apie naudotą paslaugą ar skaitytą knygą?
A: Apie atsiliepimus, reitingus, jų įtaką prekių/paslaugų pardavimams teko domėtis daug anksčiau, bet prototipą paskatino sukurti gauta ES parama techninei galimybių studijai parengti, jos dėka atlikome detalią analizę kokiose užsienio rinkose, kokioms prekių/paslaugų grupėms šios idėjos realizacija kurtų didžiausią vertę tiek galutiniam vartotojui, tiek verslui, tad ta kryptimi ir planuojame judėti. Žinoma, geros idėjos retai būna neįgyvendintos, užsienyje yra keletas stiprių projektų (vienas iš jų buzzilions.com), kurių koncepcija kažkiek sutampa su mūsų, bet kaip žinia nėra idealių modelių, tai kas tinka JAV rinkai, nebūtinai tiks Rytų Europai, tad erdvės modelių modifikavimui ir tobulinimui turime labai daug.
K: Kuo kritikai.lt skiriasi nuo skusk.lt?
A: Galbūt tuo, kad šis projektas padės pasirinkti konkretų produktą ar paslaugą, o ne nepasirinkti 🙂
Kalbant rimtai – tai 2 skirtingos koncepcijos. Iš verslo pusės – mes verslą matome kaip partnerį, kuriam teikdami atsiliepimų/reitingų paslaugą padėsime, o ne kenksime. Projekte numatyta, jog verslas (pvz. el. komercijos projektai) galės integruoti ir naudoti mūsų sukurtą ir naudojimui paruoštą atsiliepimų ir vertinimų įrankį savo tinklapiuose su savo vartotojais (nereikės kurti ir prižiūrėti savo sistemos, moderuoti turinio) bei automatizuotai gauti atsiliepimus iš centrinės duomenų bazės (nereikės rūpintis pakankamu turinio kiekiu). Ar tai naudinga verslui? Statistika rodo, kad virš 60% pirkėjo priimamų sprendimų lemia atsiliepimai, o tinklapių, kuriuose yra atsiliepiami/reitingai konversijos išauga 15-70%.
Iš vartotojo pusės – tai socialinio tinklo pagrindu sukurta sistema, kuri keliais pelės paspaudimais leis matyti kokią knygą ar filmą rekomenduoja tavo draugas ar kuris viešbutis jam patiko praeitų atostogų metu. Gaila, kad prisidedame prie nebendravimo kultūros, bet kam trukdyti draugą klausimais „kokį filmą rekomenduotum”, „kur gerai praleisti savaitgalį”, „ar patiko naujas iPhone” jei galima gauti šią informaciją netrukdant jo 😉
Tad mūsų tikslas sukurti maksimalią vertę verslui padedant auginti pardavimus, stebėti ir analizuoti klientų poreikius, taisyti klaidas; vartotojui taupyti pinigus pasirenkant tai, ką išbandė ir rekomendavo draugai ar panašūs žmonės į jį.
K: Kokias sritis ketinate leisti aprašyti ateityje, po testavimo?
A: Artimiausia sritis, kuri atsiras – Technika (atsiliepimai apie kompiuterius, telefonus, televizorius ir etc.). Projektas plačiajai auditorijai turėtų atsiverti dar šių metų pabaigoje, kitais metais planuojame sukurti ir mobilią aplikaciją, kuri padės pirkėjui priimti sprendimus esant prekybos vietoje.
K: Koks numatomas pajamų šaltinis?
A: Didžiausias pajamų šaltinis prekių/paslaugų internetinių parduotuvių publikavimas pagal partnerių programas (affiliate). Lietuvoje tiesa kol kas nėra itin populiarių išvystytų Affiliate sistemų, bet didesnėse rinkose šiandien yra vedanti e-komercijos reklamos forma, tad didesnę projekto sėkmę matome augančiose el. komercijos rinkose už Lietuvos ribų.
Šiuo metu Kritikai.lt duomenų bazėje – tūkstančiai atsiliepimų ir aprašymų, nors projektas vis dar testuojamas. Projekto kūrėjai jau artimiausiu metu tikisi užbaigti testavimą ir paleisti galutinę projekto versiją. Tikiuosi, šis projektas bus sėkmingas ir galės konkuruoti su viską žinančiomis „supermamomis“.
Panašios paskirties projektas: http://www.pirkau.lt