Lietuvos Web 2.0: žymėjimo katalogai (socialinės nuorodos)

socialines-zymosNuorodomis į įvairius įdomus straipsnius, puslapius, vaizdinę informaciją tiesiog būtina dalintis. Toks jau tas esminis antrosios kartos žiniatinklio (web 2.0) principas – viešas dalinimasis savo surasta ar/ir parengta informacija. Pasižiūrėkime, kokia informacija vyrauja didžiausiuose pasauliniuose socialiniuose tinkluose. Nuorodos, nuorodos ir dar nuorodų… Vienos jų turi kažkokius trumpus pristatymus, kitos – tiesiog „ištraukia“ pirmuosius žodžius iš puslapio.

Jei turėsime vien tik nuorodų katalogą, uriame vartotojai siūlo savo puslapius, kodėl jo pavadinimas yra „žymėjimo katalogas“ arba „socialinių nuorodų katalogas“ (dar nėra prigijęs vieningas vertimas iš angliško social bookmarking)? Todėl, kad yra pora esminių socialinių šių nuorodų aspektų:

  1. Nuorodos rodomos pagal tam tikras balsavimo (rating) sistemas;
  2. Vienu mygtuko paspaudimu nuorodas galima išsisaugoti savo anketoje ir tuo pačiu pademonstruoti anketą sekančių narių tinklui (network).

Taigi reitingavimas ir platinimas atskiria socialinių nuorodas nuo paprasto nuorodų katalogo, kurio tikslas – pagal tam tikras kategorijas surūšiuoti interneto puslapius. Socialinių nuorodų katalogo tikslas – pagal tam tikras kategorijas ir registruotų vartotojų poziciją surūšiuoti internete esantį turinį.

Jei vis dar nesupratote, kalba eina apie tokius įrankius kaip Delicious, StumbleUpon, Digg, Mixx, Yahoo! Buzz, Reddit, Propeller, Diigo ir dar šimtai panašių. Didžiausi ir populiariausi yra 3 – Digg, Delicious ir StumbleUpon. Kai kurie antrosios kartos žiniatinklio analitikai prie socialinių nuorodų katalogų priskiria ir trečią pagal dydį scocialinį tinklą Twitter.

bookmark-toVienas iš pagrindinių būdų, kaip šie portalai išpupuliarėjo, yra maži įskiepiai (widgets), dedami tekstiniuose puslapiuose, kuriuos paspaudus, tas puslapis saugomas asmeninėje anketoje. Taip pat Firefox turi nemažai programėlių (bookmarklets), kurios atlieka tą pačią funkciją tiesiai iš naršyklės aplinkos. Tokiu būdu socialinės žymės labai nesunkiai patenka į internetą ir gali būti platinamos toliau.

Dar viena priežastis, kodėl šie katalogai suklestėjo yra žmogiškumo aspektas. Jei paprasti nuorodų katalogai už pinigus priima bet kokius reklaminius puslapius, pilnus šlamšto, tai socialiniuose nuorodų kataloguose to padaryti nepavyksta, nes žmonės rodo savo pritarimą įkeltoms nuorodoms. Jei nuoroda veda į reklaminio pobūdžio, menkos vertės ar apgaulingą turinį, yra galimybė tokią nuorodą apskųsti ir ji bus pašalinama. Aišku, jei bendruomenė aktyvi, o pats socialinių nuorodų katalogas yra skirtas kokybiškai, o ne bet kokiai informacijai.

Dabar kiekvienas gali susikurti savo socialinių nuorodų katalogą. Yra atvirojo kodo sistema Pligg, kuri leidžia greitai ir laisvai susikurti savo Digg‘ą. Dažnai domenų savininkai paleidžia tokias sistemas po savo nenaudojamais interneto vardais. Šiukšlintojai tokias sistemas randa (naudodami robotus) ir prirašo ten šiukšlinės informacijos. Taip portalai palaikomi gyvi, iki kol nebus parduoti. Tokia situacija verčia išskirti ne visus resursus, bet tik kokybiškus – tuos, kuriuose yra ištrinama spam robotų talpinama informacija.

Gana apie pasaulines tendencijas, žvilgerkime, kas darosi Lietuvoje. Turime kelias kokybiškas ir pusėtinas socialinių katalogų tarnybas.

Žynios.lt – su „Dviračio šou“ nieko bendro neturinti tarnyba, turinti savo įskiepį, kurį galima įsidiegti į bet kurį tinklaraštį ar naujienų portalą.

Topix.lt – dar viena Pligg sistemos pagrindu sukurta socialinių nuorodų tarnyba, kurioje registruoti vartotojai be vargo gali įkelti savo nuorodas. Taip pat galima įsidėti mygtuką į savo tinklaraštį (pateikiamos intrukcijos, kaip tai padaryti į Blogas.lt ir WordPress sistemas)

Seklys.lt – apleista socialinių žymų puslapis (kažkada buvo ir vienas iš lietuviškų paieškos variklių).

HotWeb.lt – ne itin aktyvi socialinių žymų tarnyba, tačiau joje siūloma įsidiegti įskiepius į savo tinklaraščius ar puslapius, sukurtus naudojant WordPress, Joomla, Drupal sistemomis.

Ziu.lt – gana naujas produktas, kuris leidžia ne vien tik pasiūlyti atskirą straipsnį, bet ir visą puslapį, nuotrauką, video ir t.t. ir juos sukatalogizuoti. Trumpas domenas išnaudotas ir nuorodų trumpintuvui.

Rokit.lt – naujausias socialinių žinių portalas, kuris su raketomis nelabai kuo susijęs. Viena geriausių funkcijų yra ta, kad nebūtina registruotis – galima pasiūliti savo nuorodą prisijungus su savo Facebook paskyra.

Cut.lt – vėl atgaivintas vienas iš senesnių lietuviškų socialinių žymų puslapis, kuris neveikė kurį laiką. Deja nelietuviškos šiukšlės rodo, kad projektas jau apleistas. Visos lietuviškos nuorodos veda į SEO tikslais sukurtus tinklaraščius, taigi tai dar vienas vienos kompanijos linkbuildingo puslapėlis. Gaila…

Dar vienas senas portalas buvo labai keistu pavadinimu – kaiptik.ten.lt, tačiau dabar jis jau veda į lietuvišką mikro-tinklaraštį Vibe.lt. Gerosnaujienos.lt taip pat veda į minėtajį mikro-tinklaraštį.

Kaip nereikėtų daryti socialinių nuorodų katalogų iliustruoja tokie portalai, kaip tub.lt, besiskelbiantys socialinių nuorodų tarnybomis, bet iš tiesų virtę paprasčiausiu informacijos šiukšlynu. Prastas vaizdzialis?.. Deja, turime pripažinti, kad turime dešimtis blogofermų, nors užtektų kokių 5, o socialinių nuorodų katalogus turime vos 2. Normaliai konkurencijai reikia bent trijų žaidėjų, ypač kai tokį įrankį sukurti nėra labai sudėtinga.

O gal jų yra daugiau? Jei žinote, būtinai pasidalinkite, nes labai nesinori tikėti, kad šioje srityje mes labai atsiliekame nuo pasaulinių tendencijų, kur kiekviena rinka turi savo socialinių nuorodų katalogus, pavyzdžiui marketingo, socialinių medijų, ekonomikos, golfo ir t.t.

Related Posts

11 thoughts on “Lietuvos Web 2.0: žymėjimo katalogai (socialinės nuorodos)

  1. Perskaitęs tavo straipsnio išvada supratau, kodėl išnyko dinozaurai. Tavo išvada tiesiog geneali.

    Klausimas tau: kiek kartų per diena tu apsilankai socialinių nuorodų kataloge?
    Aš asmeniškai šiais metais dar nebuvau, bet dar iki naujų yra laiko 🙂

    Yra toks dalykas kaip rinka, kuri ir nusako poreikį. Žmonėms yra poreikis rašyti dienoraščius, todėl blogofermų yra daug.
    Tačiau krauti nuorodas kažkur aš nematau prasmės ir ne aš vienas, visą Lietuva nemato. Nors jeigu kalbant apie Lietuvą, tai greičiausiai daugeliui žmonių tiesiog trūksta išprusimo, kad suprastų ką su tokiais katalogais daryti.

    Kita problema nėra kokybiškos informacijos. Kažkodėl pas tave nematau mygtuko įtraukti tavo straipsnį į nei vieną tavo paminėtą katalogą, įdomu kodėl? Kitas klausimas, kiek žinai Lietuvos blogerių, kurie turi tuos mygtukus? Aš esu ne atidus, negaliu pasakyti nei vieno.
    Tavo paminėtus puslapius lanko tik jų autoriai ir jų giminės. Nėra vartotojų, nėra poreikio, nėra kokybės. Ir jokios pasaulinės tendencijos čia nepadės.

  2. Šie puslapiai yra skirti visų pirma visiems, kas kuria savo turinį.

    Ar žinai tokį tinklaraštį Nezinau.lt? Jis berods yra pats populiariausias Lietuvos tinklaraštis, kurį veda buvęs mano kompiuterinio raštingumo dėstytojas Džiugas Paršonis. Užeik į šį blogą, ir atkreipk dėmesį, kas yra po tokiu naudingu blokeliu kaip „Paskutiniai komentarai”. Atrodo apie žinomumą ir poreikius atsakiau 😉

  3. Tačiau nepastebėjai vienos nedidelės smulkmenos: kur nezinau.lt yra mygtukas „pasiulyti į topix”? Aš jo neradau, o tu?

    Nors, turbūt galim laikyti, jog apie žinomumą ir poreikius atsakei. Šios dienos aukščiausia tema turi 8 balus! Arba aš nesuprantu ką tie balai reiškia arba tikrai topix.lt niekam nereikia…
    Palyginimui populiariausias blogas.lt įrašas turi daugiau nei 70 balsų. 70 balsų!
    Jaučiuosi taip tarsi įtikinėčiau tave, jog naujasis mersidesas tikrai geriau už zaporožietį 🙂

  4. ne, manęs įtikinėti nereikia, geriau kartu įtikinkim kitus, kad reikia Topix mygtuko, juo labiau, kad pateikiama instrukcija, kaip įsidėti į WordPress ir net Blogas.lt.

    Pabandysiu pats jį įsidėti (nelabai turiu programavimo HTML žinių, tad bus įdomu patikrinti, ar instrukcija gerai parašyta.

    Beje, 7 REGISTRUOTI balsai reiškia, kad 5 iš jų yra pabalsuoti paprašius draugų, o likusieji 2 – svetainės administratorių. Kai yra 12 balsų, galim manyti, kad naujieną pastebėjo dar kažkas, nesusijęs su autoriumi ar portalo administratoriumi. Tik vat vienas klausimėlis man iškilo iš vakarykščio bandymo (įdejau vieną iš šio blogo įrašų ir į Topix ir į Zynios.lt). Kaip gavęs 8 balsus straipsnis sugebėjo atvesti 13 lankytojų? Deja, Topix 4 balai teatvedė tik 1 🙁 Abu linkai skirtingi, abu papuolė į titulinį.

  5. Patikrinau. Lrytas.lt ir Blogas.lt naudoja tą pačią WordPress MU sistemą tik su skirtingais nustatymais ir leidimais. Lrytas.lt neleidžia redaguoti šablono. Blogas.lt leidžia redaguoti ne patį šabloną, bet CSS, taigi įdėti Topix mygtuką tik perskaičius SENĄ instrukciją nepavyko 🙁

  6. Puiku, tuomet aš pabandysiu padaryti išvadas, tik nežinau iš kurios pusės pradėti…
    1) Lietuvoje socialiniai katalogai nėra populiarūs, todėl juose nėra gero turinio.
    2) Lietuviškuose socialiniuose kataloguose nėra gero turinio, todėl jie nėra populiarūs.
    3) Lietuvoje nedaug žmonių žino apie tokių katalogų egzistavimą, tačiau jie nieko nepraranda, nes vis tiek juose nėra gero turinio.
    4) Lietuvos socialinių katalogų lankomumas yra tragiškai žemas, todėl nėra prasmės ten siūlyti savo/gerų nuorodų.
    5) Bloguose nėra mygtukų į lietuviškus socialinius katalogus, nes ten straipsnių siūlyti nėra prasmės.
    6) Bloguose nėra mygtukų į lietuviškus socialinius katalogus, nes juos įsidėti sunku/neįmanoma/nėra instrukcijų.

    Tol kol kas nors neužsiims šituo reikalu rimtai, Lietuvoje katalogai neišpopulerės.
    Ką reiktų padaryti?
    1) Paruošti wordpress/kitų platformų plugin’us/mygtukus bei detalias instrukcijas, kaip juos įsidėti į savo puslapį.
    2) Susitarti su keliais didžiausiais blogeriai, kad jie įsidėtų mygtukus (Sumokėti/pasiūlyti kyšį)
    3) Susitarti su blogfermomis, kad standartiškai visiems vartotojams įdiegtų mygtuką. Susitarti su mažomis, manyčiau būtų nesudėtinga, o va didelėms, jau reikėtų turėti ką nors pasiūlyti.
    4) Investuoti į reklamą, kelti žinomumą/lankomumą

    Nesuprantu, tik vieno dalyko: kur bapkės? Kad visą tai apsimokėtų daryti rimtai (o ne taip kaip dabar) socialinis katalogas turėtų išlaikyti bent vieną adminą (ir dar duoti pelno). Kas nors nori paskaičiuoti kiek galima čia uždirbti?

  7. Atsakau į paskutinį klausimą „kur bapkės?”

    Kai puslapis lankomas ir lengvai suskirstomas į tam tikras sritis, ten galima pardavinėti plotus reklamai. Vieniems reikia 1000 unikalių per dieną, kitiems užtenka ir 100.

    Sukuriamas unikalus turinys išnaudojant vartotoją – web 2.0 principas. Spėkite, kodėl Zynios.lt prie kiekvienos nuorodos prašo 4 sakinių teksto ir dar neleidžia išpublikuoti, kai jo parašai per mažai? O gi dėl SEO. Kad raktažodžių tankis (keyword density) normalesnis būtų.

    Taip pat keikvienas į puslapį įsidėtas Topix.lt įskiepas (widget) turi tiesioginį SEO linką, taigi tokiu būdu lengvai gaunamos nuorodos iš gerų puslapių tokių kaip Nezinau.lt.

    Iš esmės toks katalogas yra pagalbinis projektas kitiems, kaip ir mano jau aprašinėti straipsnių katalogai.

  8. Atgalinis pranešimas: Rokit.lt – nauja lietuviška socialinių naujienų tarnyba

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *