Anksčiau, kai technologijos dar nebuvo taip sparčiai pažengusios, žmonės rašė žąsies plunksnomis, naudodavosi spausdinimo mašinėlėmis. Ir nelabai kas galėjo įsivaizduoti, kad technologijoms kasdien vis labiau tobulėjant, bus naudojamasi ir 3D spausdintuvais sukurtais spaudos produktais?
Prie galimybės koja kojon žengti su technologijomis itin prisideda šiuolaikinė medijų gamyba – sparčiai besivystanti sritis, jungianti technologinę prigimtį turinčių medijų gamybinę veiklą, medijų vartojimą, platinimą ir saugojimą. Medijų gamybai priskiriamas produkcijos dizainas, spaudos pramonė, reklaminės produkcijos gamyba, edukacinių gaminių ir pakuočių dizaino kūrimas ir gamyba, elektroninių leidinių kūrimas.
Apie medijų gamybą ir šios srities specialistų ateities perspektyvas pasakoja Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Mechatronikos, robotikos ir skaitmeninės gamybos katedros docentas dr. Igor Iljin.
Kam skirta Medijų gamybos studijų programa?
Medijų gamybos studijų programa skirta medijų gamybos technologams, specialistams, medijų dizaino profesionalams ruošti. Šią studijų kryptį galima įsivaizduoti, kaip trijų pagrindinių elementų simbiozę: dizaino ir leidybos, technologijų ir gamybos, vadybos ir komunikacijos technologijų.
Studentai, pasirinkę būtent šią studijų kryptį bus mokomi visų šiuolaikinių medijų gamybos produkcijos aspektų. Mokymų programa šioje srityje suskirstyta į kelis pagrindinius stambius blokus, tokius, kaip leidyba ir dizainas, inžinerija ir technologijos, rinkodara ir ekonomika, reklama ir komunikacija.
Kaip gimė idėja siūlyti stojantiesiems naują studijų programą – Medijų gamybą?
Medijų gamyba, kaip savarankiška veiklos sritis, atsirado neseniai, tačiau jos plėtra – itin sparti. Darbo rinkoje reikia vis daugiau specialistų, turinčių atitinkamų žinių ir įgūdžių. Būtent tai ir paskatino daugelyje mokymosi įstaigų sukurti atskirą medijų kryptį.
Stojantieji medijas suvokia, kaip veiklos sritį, kurioje galima išreikšti save, kur yra vietos kūrybai, savo idėjų pristatymui. Ši profesija – prestižinė, jos atstovai turi aukštą socialinį statusą, puikias įsidarbinimo galimybes, uždirba puikius atlyginimus.
Šiuolaikinis bakalauro studijų studentas – tai išsilavinęs aukštos kvalifikacijos specialistas, administratorius, inžinierius ir verslininkas, puikiai išmanantis medijų gamybos įmonių technologijas.
VILNIUS TECH absolventų žinios leis parinkti reikiamus įrenginius, medžiagas ir technologijas, teisingai įrengti ir suderinti įrenginius, palaikyti medijų sistemų ir kompleksų efektyvų funkcionavimą. Tai užtikrins galimybę įsidarbinti pagal specialybę.
Papasakokite, ko mokosi studentai dizaino srityje?
Grafinis dizainas – viena universaliausių ir paklausiausių dizaino krypčių šiandieninėje darbo rinkoje. Medijų gamybos profesinės veiklos objektai yra spausdintini 2D ir 3D, interaktyvūs objektai, internetiniai projektai.
Grafikos dizaineriai kuria firminį stilių, prekinius ženklus ir pakuočių dizainą, spausdintinus leidinius ir reklaminius produktus, taip pat prisideda prie multimedinių projektų kūrimo.
Visas studijų procesas medijų gamybos srityje parengtas atsižvelgiant į naujausias ir pažangiausias technologijas vizualinės komunikacijos srityje, orientuotas į praktinių žinių gavimą, įgūdžių dizaino srityje ugdymą.
Ar tiesa, kad reklama – prekybos varikis medijų gamyboje? Kodėl?
Strateginiu požiūriu reklama yra rinkodaros dalis, užtikrinanti, kad tikslinė auditorija susisiektų su reklamine žinute. Du pagrindiniai rinkodaros komunikacijos tikslai – efektyvios reklamos kūrimas ir pateikimas potencialiems pirkėjams.
Kontaktas yra pats pirmas reklamos poveikio žingsnis. Jei pirkėjas nemato reklamos, tada visas dizainerių darbas nueina veltui. Medijų gamyba užtikrina šį reklamos kontaktą – reklama pritraukia potencialaus pirkėjo žvilgsnį.
Ką veikia medijų gamybos technologas?
Medijų gamybos technologas – specialistas, užsiimantis įvairios spausdintinės produkcijos gamyba. Siekdamas padidinti spausdinimo greitį, ekonomiškumą ir ekologiškumą, technologas įgyvendina naujus produktų spausdinimo metodus, parenka įrangą ir medžiagas bei optimalius gamybos būdus.
Spausdintinės produkcijos pavyzdžiai – reklaminės brošiūros, gražios originalios, akį traukiančios pakuotės, pagamintos iš popieriaus, kartono, polimerinių medžiagų, metalo.
Tai yra pagrindiniai dalykai, į kuriuos mes atkreipiame dėmesį atėję į prekybos centrus. Tiesa, dažniausiai net nesusimąstome, kad visos pakuotės yra statiška ar dinamiška medijų produkcija.
Rinkodara, komunikacija, ekonomika. Kaip jos susijusios su medijų gamyba?
Medijų gamybos specialisto paruošimas rinkodaros, komunikacijos ir ekonomikos srityje formuoja tam tikras profesines šių specialybių kompetencijas: žinias ir įgūdžius, formuojant specialisto asmenybę, leidžiančias įgyvendinti įmonės valdymo koncepciją, novatorišką mąstymą, orientuotą į rinkodaros uždavinių sprendimą dinamiškai besikeičiančioje rinkos aplinkoje ir pan.
Ekonomikos studijų krypčių programos grupė leidžia paruošti bakalaurą ir suformuoti tam tikras profesines kompetencijas, žinias ir įgūdžius, kurie bus reikalingi kuriant naujus investicinius projektus ir ekonomiškai pagrindžiant esamus.
Taip pat – organizuojant gamybos ūkinę ir techninę veiklą, priimant ekonominius ir finansinius sprendimus.
Ar medijų gamybos specialistams sunku susirasti darbą pagal specialybę?
Darbo vietų pagal specialybę tikrai daug – dar atliekant gamybinę praktiką studentams siūloma nuo trijų–penkių darbo vietų, kuriose vėliau galima ir įsidarbinti. Darbo rinkos tyrimai rodo, kad specialistai, baigę Medijų gamybos studijų programą dirba tokiose įmonėse, užsiimančiose pakuo9čių gamyba, įvairaus tipo spauda.