Facebook yra žudikas. Netiesiogine prasme, tačiau turi didelės įtakos tam tikrų subjektų nykimui. Kaip Facebook žudo žmones, jau esu rašęs viename IT naujienų žurnale. Dabar atėjo eilė socialiniams tinklams.
Prieš penkerius metus, Lietuvoje One.lt buvo numeris 1 tarp socialinių tinklų. Klase.lt ir Frype.lt stengėsi kiek įmanydami kovoti su One.lt dėl auditorijos, reklamos, žaidimų. Prie jų peštynių prisidėjo ir Ieškok.lt, Point.lt ir net Draugas.lt persiorientavo į socialinį tinklą. Prieš trejus metus visi šie socialiniai tinklai netikėtai suprato, kad, kur gauja savų bernų pešasi, prašalaitis laimi… Tas prašalaitis buvo Facebook. Nors ir kreivai šleivai išverstas į lietuvių kalbą, jis vis tiek didžiaja dalimi buvo lietuviškas. Tada prasidėjo masinė emigracija, kuri tęsiasi iki šiol. Šiuo metu (2012 rugpjūtis) Facebooke paskyras turi apie 1,2 milijono lietuvių (1,063 mln. Lietuvoje + užsienyje gyvenantys tautiečiai). Apie milijoną lankytojų turėdavo tik One.lt prieš trejetą metų, dabar tokiu skaičiumi gali pasigirti Delfi.lt naujienų portalas su visais savo šalutiniais portaliukais. Viskas! Facebookas valdo! Lietuvoje jis Nr. 1. Socialinis tinklas, ir vargu, ar kas sugebės jam pasipriešinti.
Nieko nuostabaus, nes užsienyje yra tokia pati situacija. Facebookas yra Nr. 1 126 šalyse iš 137. Vos dešimt šalių vis dar naudojasi kitais socialiniais tinklais, tačiau jų dienos irgi suskaičiuotos. Į „sukilėlių“ dešimtuką įeina tokios šalys kaip Rusija ir Kinija. Rusijoje Odnoklassniki ir Vkontakte yra vis dar stipresni. Kinai daugiau naudojasi Qzone. Štai, kaip pasiskirstė Facebook ir kitų dviejų socialinių tinklų naudojimas didžiausiose šalyse.
Lietuva šioje lentelėje greičiausiai atrodytų taip: 1. Facebook; 2. One.lt; 3. Klase.lt; (Twitter ir LinkedIn tikrai nėra lietuvių favoritai, kaip kitose Europos šalyse.)
Per pastaruosius metus kiti socialiniai tinklai pralaimėjo konkurencinę kovą Facebookui dėl kelių priežasčių. Viena jų – masiškumas. Buvimas kažko didelio dalimi yra labai svarbu kiekvienam, todėl Facebookas laiku pasiūlė šį jausmą. To negalėjo užtikrinti vietiniai socialiniai tinklai, kurie automatiškai apsiribojo tik tam tikra šalimi ir tam tikrais interesais. Kita priežastis – saikinga reklama. Vartotojus pradėjo „užknisti“ dvidešimt reklaminių antraščių, iššokančių virš skaitomo teksto, todėl jie pasirinko kitą socialinį tinklą, kur reklama buvo talpinama šone – „nedraskanti akių“. Trečia svarbi priežastis, dėl kurios Facebook nugalėjo vietinius „karaliukus“ buvo sąlygų nemokamai reklamuotis verslui ir bendruomenėms sudarymas. Puslapiai ir grupės tapo puikia proga verslui pasakyti – „ateikite į mūsų erdvę Facebooke ir jums kažką duosime“. Dabar šie kvietimai yra naudojami net TV reklamose, tad pasiekiama milžiniška auditorija visais kanalais, net radijuje pagrindiniu informacijos šaltiniu kartais įvardinamas Facebook puslapis. Vietiniai socialiniai tinklai tokių sąlygų verslui nepasiūlė, arba pasiūlė už gana didelius pinigus su ribotomis techninėmis galimybėmis. Trys pagrindinės priežastys lėmė, kad vos per trejus metus šis milžinas taptų gigantu ir apraizgytų visą žemės rutulį savo mėlynais čiuptuvais. Paleisti jis nenusiteikęs, nes tikisi surinkti milijardą vartotojų iki metų pabaigos. Google+ tik pradeda savo kelią, tačiau netrukus jis turėtų atsirasti antrojo ir trečiojo socialinio tinklo stulpeliuose vietoj Twitterio arba LinkedIno. Tai gali nutikti jau kitais metais, bet situacija iš esmės nepasikeis.
Facebook plėtra nužudys ir likusius socialinius tinklus, kurie liks tik dėl to, kad vienija tam tikras interesų grupes. Noras likti uždariems leis klestėti vietiniams. Kol kas tokį norą išreiškia tik retas internautas, kuriam jau įgriso Facebooko auditorijos daugialypiškumas.
Iliustracijos iš Vincos.it